ŚWIĄTECZNO-SYLWESTROWE PORADY UOKiK
- Nietrafiony prezent? Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy.
- Nieudana impreza, fryzura, makijaż? Złóż reklamację.
- UOKiK przypomina o prawach konsumenta i radzi, jak uniknąć problemów w świąteczno-noworocznej gorączce.
[Warszawa, xx grudnia 2018 r.] Minęły Święta. Za chwilę będziemy świętować Nowy Rok. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów życzy Państwu świetnej zabawy sylwestrowej. Podpowiadamy też, co zrobić, jeśli nie wszystko się uda.
Sweter bez guzików? Zabawka, która nie działa? Brak stron w książce? Inna wada prezentu? Reklamuj! Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Sprzedawca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, np. na butach występują przebarwienia, możesz żądać nawet zwrotu pieniędzy.
Nietrafiony prezent? Gdy Mikołaj nie trafił w twój gust albo ubranie ma zły rozmiar, prezent był kupiony przez internet tuż przed Świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na coś innego.
Nieudana fryzura lub makijaż? Możesz reklamować. Najlepiej zrób to jak najszybciej i wyznacz termin na poprawki. Możesz żądać niezbędnych poprawek, zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu… Pamiętaj jednak, że zwrotu pieniędzy masz prawo wymagać wtedy, kiedy wada jest istotna (np. usługa fryzjerska zniszczyła ci włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę). Jeśli zabieg kosmetyczny musiałeś poprawiać w innym gabinecie, możesz domagać się zwrotu kosztów. Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, musisz posiadać rachunki.
Nieudana zabawa sylwestrowa? Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo muzyka z płyt? Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.
Rezygnacja jest kosztowna. Jeśli nagle zmienisz plany, zrezygnujesz z pójścia na bal, galę sylwestrową, przedstawienie w teatrze, licz się z tym, że stracisz część lub całość wpłaconych pieniędzy. W każdym przypadku potrącenie powinno być adekwatne do poniesionych przez organizatora wydatków. W przypadku wyjazdu turystycznego opłata za rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia od niej. Jeśli jednak z winy organizatora zmieniły się istotne warunki umowy (miejsce, cena, program), to powinieneś mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.
Zgubiony płaszcz? Wchodząc na imprezę sylwestrową widzisz napis „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna, czy nie.
Nieudany wyjazd? Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji) złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Powinieneś to zrobić jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy twoje roszczenia się przedawnią.
Święta lub Sylwester na stoku? Jeśli z powodu pogorszenia warunków atmosferycznych nie wykorzystałeś karnetu, przysługuje ci zwrot pieniędzy proporcjonalny do pozostałych zjazdów.
Fajerwerki? Zachowaj ostrożność. Jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz używasz ich zgodnie z instrukcją, nie stanowią zagrożenia. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Przed zakupem sprawdź, czy obudowa nie ma wad mechanicznych (pęknięcia, przerwania, wgniecenia, wybrzuszenia) oraz czy nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zwróć uwagę, czy elementy składowe są dobrze ze sobą połączone, nie przesuwają się i nie wypadają, a lont jest zabezpieczony pomarańczową osłoną lub opakowaniem. Szukaj instrukcji – powinna być w języku polskim i zawierać informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Upewnij się, że strzelanie w wybranym miejscu i czasie jest dozwolone. Bezwzględnie przestrzegaj zaleceń producenta. Zachowaj bezpieczną odległość. Nigdy nie pochylaj się nad ładunkiem. Wybierz miejsce, w którym korzystając z fajerwerków nie zrobisz nikomu krzywdy i niczego nie zniszczysz. Sprawdź, czy na drodze ładunku nie znajdują się przeszkody. Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie.
Pomoc dla konsumentów
Wzory formularzy reklamacji i odstąpienia od umowy znajdziesz na stronie UOKiK. W razie problemów z dochodzeniem swoich praw zgłoś się do Inspekcji Handlowej czy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo porady@dlakonsumentow.uokik.gov.pl.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL