Śmierć bliskiej osoby a prawne formalności
- Śmierć bliskiej osoby wymaga uregulowania jej spraw konsumenckich.
- Formalności po zmarłym obejmują m.in. zamknięcie kont bankowych, umów i zobowiązań finansowych.
- Wyjaśniamy, jak w tej sytuacji uporządkować kwestie prawne i urzędowe.
[Warszawa, 31 października 2024 r.] Śmierć bliskiej osoby to konieczność załatwienia wielu formalności. Pierwszym krokiem jest zawsze uzyskanie aktu zgonu, który wystawia Urząd Stanu Cywilnego. Dokument jest niezbędny do załatwienia wielu spraw np. ubiegania się o zasiłek pogrzebowy z ZUS czy urlop okolicznościowy od pracodawcy. Następnym krokiem może być zamknięcie kont bankowych zmarłego.
Bardzo ważne jest także zakończenie umów z firmami telekomunikacyjnymi, dostawcami energii oraz innymi usługodawcami. W przypadku umów długoterminowych warto sprawdzić, jakie są zasady ich rozwiązania oraz czy istnieją jakiekolwiek zobowiązania finansowe do uregulowania. Nie można zapomnieć o aspektach związanych z dziedziczeniem majątku. W przypadku testamentu niezbędne będzie jego otwarcie oraz realizacja zawartych w nim instrukcji.
Warto pomyśleć o przygotowaniu własnej koperty tzw. na wszelki wypadek. Powinna ona zawierać wszystkie istotne informacje oraz dokumenty, które ułatwią załatwienie spraw po naszej śmierci. Można ją przekazać zaufanej osobie, komuś z rodziny, przyjacielowi, prawnikowi czy lekarzowi.
Zebrane informacje znajdziesz w naszej publikacji. Mogą być one pomocne w zakończeniu zobowiązań zmarłego oraz załatwieniu urzędowych formalności. Dowiesz się również, jak uzyskać przysługujące świadczenia oraz co warto umieścić w kopercie na wszelki wypadek.
Źródło: https://uokik.gov.pl/smierc-bliskiej-osoby-a-prawne-formalnosci