#UOKiKtestuje – tornistry
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli tornistrów.
- Czy mają odblaski, jak funkcjonalne są ich uchwyty, szelki i budowa, ile ważą, czy wytrzymają upadki i obciążenia.
- UOKiK podpowiada, co sprawdzić w sklepie, aby plecak był wygodny. 190 testów, ponad 1723 wyniki – wejdź na uokik.gov.pl i pobierz raport.
[Warszawa, 23 sierpnia 2021 r.] Książki, zeszyty, piórnik, kanapki, woda… Gdzie to wszystko pomieścić? Zaraz zabrzmi pierwszy dzwonek i powróci odwieczny dylemat rodziców i uczniów – jaki tornister wybrać? Walory estetyczne to jedno, jednak czy wiemy, który produkt będzie bezpieczny i wygodny dla naszych pociech?
– Tornister to podstawowy punkt na liście wyprawki szkolnej. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na jego funkcjonalność, wytrzymałość oraz przede wszystkim bezpieczeństwo dla kręgosłupa dziecka. Jak można to sprawdzić w praktyce? Wyjaśniamy to w #UOKiKtestuje, w którym zbadaliśmy 10 modeli tornistrów różnych marek. Specjaliści z laboratorium UOKiK ocenili tornistry pod kątem obecności odblasków, funkcjonalności i wytrzymałości. Sprawdzili też, ile waży każdy model, i czy spody tornistrów są wodoodporne – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jak wybieraliśmy tornistry?
Do badań wytypowaliśmy 10 modeli tornistrów na podstawie rozeznania rynku przeprowadzonego przez Inspekcję Handlową w maju 2021 r. w sklepach internetowych i stacjonarnych w całej Polsce. Badania wykonali pracownicy w laboratorium UOKiK w Lublinie posiadającym akredytację zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17025:2018. Wszystkie modele posiadały usztywnione dno oraz plecy, regulowane szelki oraz uchwyt do podnoszenia. Metody badań opracowaliśmy z wykorzystaniem normy DIN 58124, która opisuje wymagania dla tornistrów szkolnych. Badania wszystkich modeli wykonywaliśmy w ten sam sposób, w tych samych warunkach. Tornistry przeszły w sumie 190 testów, podczas których uzyskaliśmy 1723 wyniki cząstkowe.
Jak sprawdzaliśmy tornistry i co stwierdziliśmy? Pobierz raport.
W 6 badanych kategoriach przyznaliśmy określoną liczbę punktów. Po zsumowaniu okazało się, że liderem edycji został tornister marki Kayokki. Zaraz za nim na podium znalazła się marka ST. Majewski Bambino oraz Real Madrid. Szczegółowe dane na temat oceny i zastosowanych metodologii znajdziesz w „Informacji z badania”.
Porady dla konsumentów
Tornister ze sztywną konstrukcją jest zdrowszy dla kręgosłupa i sprzyja prostowaniu się dziecka. Taka budowa chroni też plecy przed uwieraniem, nawet jeśli rzeczy w środku nie są ułożone. Badane modele nie posiadały pasów biodrowych, ale warto pamiętać, że ich obecność pozwala na lepsze rozłożenie ciężaru i odciążenie kręgosłupa dziecka. Jest to szczególnie istotne podczas dłuższego noszenia ciężkiego tornistra.
Zalecana waga tornistra z wypełnieniem, którą uznaje się za nieszkodliwą dla dziecięcego kręgosłupa wynosi 10-15 proc. wagi ucznia, czyli dziecko ważące 40 kg powinno dźwigać nie więcej niż 4-6 kg. Dlatego wybieraj najlżejszy plecak, dostosuj go do wzrostu dziecka i tego, co będzie w nim nosić. Sprawdzaj regularnie wagę i zawartość tornistra, szczególnie młodsi uczniowie często wrzucają tam rzeczy, które nie są niezbędne w szkole, a znacznie zwiększają ciężar na plecach.
Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły poprawiają odblaski. Są konieczne, jeśli dziecko porusza się poza terenem zabudowanym. Dzięki nim nawet w pochmurne, szare dni będzie z daleka widoczne dla kierowców. Najlepiej, aby tornister lub plecak miał odblaski z tyłu, z boku i na szelkach. Można je także np. naszyć na ubranie lub nosić na ręce.
Możesz liczyć na Inspekcję Handlową i UOKiK
Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa i oznakowania produktów można zgłaszać wojewódzkim Inspektoratom Inspekcji Handlowej.
Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się z reklamacją do sprzedawcy. Masz na to dwa lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Brak paragonu niekoniecznie uniemożliwia skuteczne złożenie reklamacji. Dowodem zakupu może być również wyciąg z konta czy karty kredytowej, faktura VAT, zamówienie złożone w sklepie internetowym itp.
Pamiętaj, że w przypadku zakupów przez internet masz 14 dni na odstąpienie od umowy (tzw. prawo do namysłu), a następnie 14 dni na zwrot produktu. W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym nie zawsze będziesz mieć możliwość zwrotu. Zależy to od sprzedawcy, regulaminu i zasad danego sklepu. Więcej o twoich prawach dowiesz się na prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Wyniki badania tornistrów pobierz z uokik.gov.pl.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa – w Twoim województwie
Źródłlo: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17753