W sezonie letnim Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Olsztynie intensyfikuje kontrole prawidłowości funkcjonowania placówek handlowych i świadczenia usług gastronomicznych, głównie w rejonach o nasilonym ruchu turystycznym w sezonie letniego wypoczynku, a także znajdujących się na stacjach paliw oraz na dworcach lub w ich pobliżu, przeprowadzanych na terenie Warmii, Mazur i Powiśla. Podobnie było w sezonie letnim poprzedniego roku.
Nieprawidłowości stwierdzono w 61,5% skontrolowanych placówek. Kontrolą objęto 245 partii produktów, zakwestionowano 86 partii, co stanowi 35,1%.
Właścicieli kontrolowanych placówek nie zawiadamiano o zamiarze wszczęcia kontroli.
Rzetelność obsługi konsumentów badano we wszystkich kontrolowanych placówkach poprzez dokonanie zakupów kontrolnych. W jednej placówce gastronomicznej rybę ważono i wyliczano należność przed smażeniem. W związku z powyższym w 2 porcjach ryby, stwierdzono niższą masę w stosunku do deklaracji (wynik ważenia 140 g i 143 g deklarowano 150 g).
Potrawy i napoje alkoholowe z zakupu kontrolnego w gastronomii zostały pobrane do oceny organoleptycznej na miejscu lub analiz laboratoryjnych. W wyniku przeprowadzonej oceny, identyfikacji surowców użytych do produkcji i oryginalnych etykiet z opakowań użytych surowców w dwóch placówkach stwierdzono przypadki podmiany asortymentowej w potrawach w stosunku do deklaracji, tj.:
- W potrawie „pierś z kurczaka nadziewana fetą …” ser Feta zastąpiono tańszym serem sałatkowo-kanapkowym Favita
- W potrawie „kebab z fetą (z mięsem baranim)” użyto mięsa wołowo-baraniego zamiast deklarowanej baraniny oraz sera sałatkowo-kanapkowego Tolonis zamiast deklarowanego sera Feta
W wyniku badań laboratoryjnych produktów pochodzących z zakupu kontrolnego zakwestionowano 2 drinki (opisane poniżej).
Sprawdzono prawidłowość oznakowania środków spożywczych w opakowaniach i luzem w 151 partiach produktów. Nieprawidłowości w oznakowaniu stwierdzono w 63 partiach.
- Zakwestionowano oznakowanie 41 partii potraw z uwagi na brak informacji o składnikach alergennych występujących w potrawach
- Zakwestionowano oznakowanie 20 partii wyrobów kulinarnych z uwagi na brak podania w miejscu sprzedaży na tablicy awizo i ulotce dotyczącej danej potrawy wykazu składników wchodzących w skład potraw z uwzględnieniem substancji powodujących alergie lub reakcje nietolerancji oraz 1 partię potrawy „kebab z fetą (z mięsem baranim)” (opisanych powyżej) z uwagi na podanie niezgodnych z prawdą danych w zakresie składu surowcowego.
- Zakwestionowano oznakowanie 1 partii potrawy „pierś z kurczaka nadziewana fetą i suszonymi pomidorami, frytki i surówka” z uwagi na podanie niezgodnych z prawdą danych w zakresie składu surowcowego.
W placówkach gastronomicznych oceniono łącznie 58 partii surowców, półproduktów, drinków i potraw. Zakwestionowano jakość 5 partii produktów. W kontrolowanych placówkach oceniono na miejscu świeżość 40 partii potraw, surowców i półproduktów. W wyniku dokonanej oceny nie stwierdzono zanieczyszczeń, oznak śluzowacenia, zeschnięcia, pleśni, niewłaściwego zabarwienia lub zapachu świadczącego o rozpoczynającym się procesie psucia. Sprawdzono, czy używane w placówkach tłuszcze smażalnicze nie były nadmiernie zanieczyszczone pozostałościami surowców wcześniej smażonych. W wyniku powyższego pobrano próbki tłuszczu do badań laboratoryjnych.
Laboratoryjnie zbadano 13 partii , tj.: 2 drinki alkoholowe, 3 tłuszcze smażalnicze, 1 próbkę mięsa wołowego i 7 potraw z ryb. Zakwestionowano 3 partie, w tym 2 drinki i 1 tłuszcz do smażenia, tj.:
- W badanych próbkach dwóch drinków Cuba Libre (rum, sok z cytryny, Coca Cola) stwierdzono wyższą objętość (wyniki: 305 ml, 300 ml; niepewność wyniku 1,8 ml; wartość zgodnie z wymaganiami 250 ml), niższą moc alkoholu (wyniki: 4,8%, 5,0%; niepewność wyniku 0,1%, wartość zgodnie z wymaganiami 6,4%) oraz niższą zawartość alkoholu z obliczeń (wyniki: 36,6 ml, 37,5 ml; niepewność wyniku 0,4 ml; wartość zgodnie z wymaganiami 40,0 ml)
- W badanej próbce tłuszczu smażalniczego (frytura) stwierdzono wyższą zawartość związków polarnych (wynik 31,0 %; niepewność wyniku 1,6 %; wartość zgodnie z wymaganiami nie więcej niż 25 %).
Ważne jest, że przedsiębiorcy posiadali dowody dostaw identyfikujące dostawców badanych partii produktów i surowców, ale pod względem przestrzegania terminów przydatności do spożycia i dat minimalnej trwałości ze sprawdzonych 80 partii towarów zakwestionowano 18 partii. Kontrolowani przedsiębiorcy wycofali produkty o przekroczonych okresach ważności.
We wszystkich kontrolowanych placówkach przechowywano środki spożywcze (towary, wyroby kulinarne oraz surowce i półprodukty służące do ich przygotowania) w warunkach zapewniających ich właściwą jakość. Zachowana była segregacja asortymentowa produktów spożywczych. Stan sanitarno-porządkowy pomieszczeń oraz urządzeń służących do magazynowania i przygotowywania posiłków był bez zastrzeżeń.
W kontrolowanych sklepach i zakładach gastronomicznych sprawdzono orzeczenia lekarskie pracowników i przedsiębiorców, wydanych do celów sanitarno-epidemiologicznych, niestety w dwóch placówkach gastronomicznych stwierdzono 2 nieaktualne książeczki zdrowia.
Wszystkie sprawdzane wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością spełniały określone przepisami wymagania. W jednym sklepie posługiwano się wagą z nieaktualną cechą legalizacji. Przedsiębiorca wycofał ww. wagę z użycia i ją zalegalizował.
Przedsiębiorcy prowadzili działalność gospodarczą zgodnie z wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wykorzystanie ustaleń kontroli:
- 2 przedsiębiorców zobowiązano do uiszczenia kwot stanowiących równowartość kosztów badań laboratoryjnych zakwestionowanych próbek za badania tłuszczu smażalniczego oraz za badania drinków
- za zafałszowanie potraw wydano 2 decyzje wymierzające kary pieniężne w wysokości 1 000,- zł oraz 2 000,- zł
- za brak informacji o alergenach i składzie potraw wymierzono karę pieniężną w wysokości 900,-zł
- nałożono 2 mandaty karne za oferowanie towarów przeterminowanych i 1 mandat karny za posługiwanie się wagą z nieaktualną cechą legalizacji
- skierowano informacje do Powiatowych Stacji Sanitarno – Epidemiologicznych w Braniewie, Elblągu, Giżycku i Olsztynie
- skierowano informację do Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku
- przestrzeżono w trybie 41 kodeksu wykroczeń osobę odpowiedzialną za sporządzenie drinków o niższej mocy alkoholu i osobę odpowiedzialną za wydanie dwóch porcji ryby o niższej masie w stosunku do deklaracji.